Change to english txt! Front - tlind.dk Tommy Lind Renault Historie Renault Galleri Renault Links Renault Links Kontakt
Louis Renault
Renault Logo
Renault Modeller
Louis Renault
Louis Renault satser og vinder


Louis Renault i hans værksted
Historien om Renault er først og fremmest en historie om en mand med en usædvanlig skæbne. Det hele starter den 24. december 1898, da Louis Renault tog imod udfordringen og kørte sin A-type Voiturette op a den stejle Rue Lepic i Montmartre, Paris. Denne bedrift gav ham hans første 12 ordre. Virksomheden forsatte med at vokse, imens Renault begyndte at vinde gadeløb: Paris-Berlin, Paris-Vienna...

En leders barndom
Louis Renault blev født i Paris februar 1877. Den yngste af fem børm, han havde to søstre og tre brødre. Hans far, Alfred, havde opbygget en komfortabel formue, som forretningsmand, igennem salg af tekstiler og knapper. I en tidlig alder begyndte interessen for mekaniske ting, herigennem motorer og elektricitet. Renault-familien havde et andet hjem i Billancourt, meget tæt på Paris, og det var i et redskabsrum en ung Louis lavede sit første værksted. Studierne var ikke hans stærke side, men den stille teenager besad to vitale egenskaber for at komme frem i livet: han var både intuitiv og praktisk begavet.


Voiturette, 1898
Nyt køretøj kommer i gear
I en alder a 20 lavede han en genial indgang til udviklingen af motorens verden. Han omdannede hans De Dion-Bouton tricycle til en lille firhjulet køretøj, og tilførte en til af hans opfindelser, der senere ville føre motor bilen ind i en ny ære, "direct drive", den første gearkasse.

På den 24. december, 1898 tilbragte Louis Renault juleaften sammen med nogle venner. Sikker på sin opfindelse, indgik han et væddemål om at hans køretøj kunne bestige den 13% opstigning på Rue Lepic i Montmartre, Paris. Selvom hans venner var skeptiske først, var de tvunget til at tro deres egne øjne. Ikke alene vandt Louis sit væddemål - han modtog også sine 12 første ordre med penge depositums. Hans karierre var igang. Få måneder senere fik han patent på direct drive systemet, som senere ville tjene ham en formue. Dette system blev hurtigt herefter godkendt og brugt af alle andre automobil fabrikanter på det tidspunkt.


De tre Renault brødre
En række førstepladser
Hans to brødre, Marcel og Fernand, som kørte familie foretagenet klogt, startede Renault Brødrendes Virksomhed i 1899 - med en mindre kapital og uden at inkludere deres yngste bror. De efterlod Louis med ejerskabet over hans patent og betalte ham en god løn på betingelse af at ville vise resultater. that he show results. Faktisk var Marcel og Fernand sikre på at der var fremtid i at stå på sidelinien... men Louis ville snart vise dem det modsatte

Det var igennem racerløb Renault Brødrene blev kendt, med Louis og Marcel ved rattet af deres køretøjer. Startende med Paris-Trouville løbet i 1899, De vand løb efter løb i de fleste by-til-by løb, inklusiv Paris-Bordeaux, Paris-Ostend, Paris-Berlin og mest vigtigt en storslået Paris-Vienna sejr af Marcel i 1902.

Hurtig vækst
Disse køretøjer var den mest effektive form for reklame og direkte markedsføring, som brødrende kunne have ønsket sig. En beundringsværdig stor gruppemennesker gjorde deres ordrebog tykkere og tykkere for hvert løb de vandt.
Bilerne blev solgt for 3,000 francs - Hvilket svarer til ti års gennemsnitlig løn på dette tidspunkt. Virksomheden voksede hurtigt og værkstederne ved Seine var tvunget til at udvide med. I 1902 dækkede de 7,500 kvadrat meter. Renault kataloget indeholdte flere forskellige modeller, inklusiv den første saloon bil på markedet. Samme år intruducerede Louis den første Renault motor, med 4 cylindre og 24 hestekræfter. Snart patenterede han sin første turbo motor.


Marcel Renault og hans mekaniker, Vauthier,
deltager i 1903 Paris-Madrid løb.
Slutningen på en æra
I 1903 skete en tragedie: Marcel blev dræbt i et udheld i løbet Paris-Madrid. Han var 31 år. Løbet, som allerede havde taget seks andre liv og efterladt 15 andre tilskadekomne personer, blev annuleret af de nationale arrangører. Det var et hårdt slag for Louis, som ikke alene mistede en bror men også sin mest loyale supporter. Han opgav racerløb, og gav opgaven til andre professionelle racerkører til at forsvarer Renaults fabrikkens farver, i Frankrig såvel som Nord Afrika, USA, Cuba og Syd Amerika. Det var også på dette tidspunkt Ferdinand startede på at etablere Renault Brødrenes salgs netværk og underafdelinger i England, Belgien, Italien, Tyskland, Spanien og USA.


Et afgørende skridt



En "taxi de la Marne"
I 1905 indførte man masseproduktion for at imødekomme ordre på taxier til byerne Paris, London og New York. Under første verdenskrig arbejdede Billancourt fabrikken udelukkende køretøjer for militæret. FT 17 tanken gjorde en betydelig forskel til de allieredes sejr... og til kendskabet af Louis Renault, som havde designet den. Da krigen stoppede begyndte Frankrigs førende producent at reproducere køretøjer til civile.

Første skridt i produktionen
1905 markerede et vendepunkt efter Renault modtog en ordre på 250 taxier. Herefter reorganiserede fabrikken og skiftede fra værksteder over til masseproduktion. Renault blev den førende franske bil producent. Taxierne blev en stor succes i både Paris, London, hvor to år senere var hver anden taxi en Renault. De blev ligefrem eksporteret så langt væk som New York og Buenos Aires.


Et Farmann-Renault fly
Alene ved roret
I 1909 dødede Fernand efter lang sygdom. Han havde allerede solgt sin andel i virksomheden til sin yngste bror og det blev omdøbt til Louis Renault Automobile Company. Som 32 årig var Louis alene ved roret og stadig igang med nye ideer. Hans kørertøjer blev stærkere og stærkere, og han producerede varevogne, busser, generatorer - alt hvad der indebar en motor. Han var også blevet kendt indenfor et helt nyt felt, som havde fanget hans begejstring, ligesom automobiler havde. To år tidligere var han nemlig blevet den første bilproducent til at tage skridte ind i aerodynamic. Hans motorer slog nu rekorder efter rekorder i luften.


En Renault FT 17 tank
De storslåede tanks
Endelig i 1917 designede Louis Renault den første let-armerede tank, den kendte FT 17. Dets udestående kvaliteter gjorde at de allierede kunne bryde igennem de tyske linier og vinde den endelige sejr i 1918. Den kommende amerikanske general, George S. Patton, gav FT 17 et stirt reklame-boost ved at køre i en til fronten.
Louis Renault blev dækket med hæder og ære for hans unikke bidrag til krigen. Herigennem havde han fået sig et internationalt omdømme. Krigen havde en stor del af æren for hans senere udvidelse af fabrikken, han var nu den førende private producent i Frankrig. Men da freden vendte tilbage var der flere konflikter der skulle kæmpes...


En ustabil verden



1925: Renault's første diamant logo

USA, som ikke var involveret i krigen, overtog Frankrig ved at blive verdens førende automobil producent. Imod en baggrund med økonomisk kaos varierede Louis Renault sin produktion til busser, traktorer og mindre kommercielle køretøjer. Han instruducerede en ny form for arbejdsorganisation, der skulle reducere nødvendighed af andre virksomheder, og byggede en stor fabrik på Ile Seguin, Billancourt, lidt udenfor Paris.

Amerikanernes føring
I 1919 vurderer Louis Renault den afstand der adskildte Europæiske automobil fabrikanter med deres Amerikanske rivaler. USA, som ikke var indblandet i krigen, havde allerede kommet ind i "bruger-æraen". Takket være bl.a. Ford, som producerede knap så dyre køretøjer som flere mennesker havde råd til, og dette var blevet en stor industri med øje på den nationale økonomi. I Frnakrig var motorbiler stadig set som luksus køretøjer, og var med høj afgift, hvilket holdte fremskridt tilbage.


En Renault traktor

Renault var overalt
For at indhente den "tabte" tid under krigen begyndte Louis Renault at fabrikere alt med en motor: biler, lettere kommercielle køretøjer, varevogne, busser, lastbiler, landbrugs traktorer (som havde larveføder fra tanks under krigen), skibs motorer, motor enheder og selvfølgelig flyvemaskiner. For at levere materialer til sine værksteder, erhvervede han sine egne jernstøberi, savværk, sand grave, hvilket gjorte at han kunne reducere omkostninger og afhængigheden af andre virksomheder: stål, elektrisk udstyr, industri gummi, olie og smørelse. Han købte dog komponenter andre steder hvis de var billigere end hvad han selv kunne fremstille, og hvis de var af samme kvalitet.


Billancourt fabrikken

Fabriks-øen
Billancourt fabrikken midtpunktet for systemet, men dens labyrint af værksteder tillod ikke masseproduktion af køretøjerne, som i USA. I Paris på den anden side af floden Seine, havde André Citroën allerede en moderne fabrik, komplet med transportbånd, hvilket først blev introdceret ved Renault i 1922. Louis Renault byggede sin fabrik på øen Seguin Island, Billancourt, hvor han havde planlagt at bygge nogle fritids arealer for hans arbejdere. Efter lange juridiske perioder, lykkedes det Louis at købe område for område af øen, undtaget et stykke land hvor en stædig ejer nægtede at sælge ham.
Den første transportbånd startede i 1929 og fabrikken stod færdig i 1937.



Renault "letter"...



Reklame for 40 CV Sport
Mens samfundet skiftede radikalt, øgede rivaliseringen til Citroën, og Renault voksede internationalt i 49 lande. På trods af aktiemarkedets fald i 1929, begyndte mærket at vise tegn på styrke, hvilket vil blive grundfæstet i 1930'erne.

Renault og Citroën
Den turbulente efter-krig-periode var også baggrund for intenst rivalisering i Frankrig mellem de to førende automobil fabrikanter, Citroën og Renault. Trods store forskelle startede de begge med samme målrettethed, at få succes. De blev konkurrenter på alle områder. Citroën, vandt på amerikanske metoder, ved at producere mindre dyre biler med små motorer-modeller. Da begyndte at producere taxier, fulgte Citroën lige efter. Da den ene byggede en bus-afdeling, gjorde den anden det samme. De kæmpede samme kamp i Afrika under lang-distance løb.


The 1925 Delingette expedition: 23,000km across Africa in Renault six-wheel trucks




Reklame for Renault flymotorer

Rekordernes æra
Renault ingeniørarbejde var overalt - på land, i luften og på vand - og forsatte med at slå rekorder. Paris- Warszawa i 43 timer non-stop i en 10CV slog "Nord Express" med 5 timer, i 1922; en hastigheds verdensrekord på vand med 140 kmt af en Farman hovercraft med en 300CV Renault motor; en verdens -højde rekord i 1923 af en Bréguet-Renault (5,381 meter med en nyttelast på 500 kg), og så to år senere, en non-stop distance rekord (3,166.3 km i 24½ timer). I 1928 Jean Mermoz fløj over Andes bjergene i en Latécoère 25 tilpasset med en Renault motor. Renault biler satte også nye rekorder: en brændstof økonomisk rekord sat i Finland i 1925 med en 6CV kørende 100 km på 3.6 liter, og samme år en verdensrekord på land i en 40CV, den tilbagelagde 3,385 km på 24 timer på Montlhéry banen, nær Paris, med en gennemsnits hastighed på 141 kmt, imens en anden Renault 40CV vandt Monte Carlo Rally ...

Renault worldwide
Mellem 1919 og 1929 placerede Louis Renault op til 30 underafdelinger i andre lande samt øgede tilstedeværelsen i de franske kolonier, i afrike og det fjerne østen.
For at opveje tabet af de russiske fabrikker, der var blevet overtaget af det sovjetiske styre, åbnede Louis Renault to nye fabrikker i Haren/Vilvoorde, Belgium (1926) og Acton, England (1927). I 1929 var Renault mærket representeret i 49 lande og alle kontinenter, undtaget Australien... men Amerikanske producenter var stadig ansvarlige for ca. 85% af den verdensomspændende automobil produktion.


En varevogn, foran et Renault bureau i Kina (1930)
Slut med illusioner
I New York, endte spekulationerne på børsmarkedet dramatisk, da Wall Street brød sammen, tirsdag den 24. oktober 1929. Miliioner af mennesker i Amerika fandt dem selv uden penge og uden hjem. Dette resulterede i en chockbølge verdenen rundt, og medbragte pludselig bl.a. arbejdsløshed for mange mennesker. I Tyskland resulterede det i et springbræt for Hitler, som havde planlagt at vise hele Europa sine ideer under hans styre, som er det beskrevet i "Mein Kampf".


Front - Tommy Lind - Renault Historie - Skandinavisk Renault Træf - R.Links - Kontakt
Copyright © 2008 TLIND - Design og programmering af elution.dk